| 2008 : Hamilton nyert, Räikkönen elbukott a belgiumi káoszban - Massa és Heidfeld a dobogón |
Hamilton nyert, Räikkönen elbukott a belgiumi káoszban - Massa és Heidfeld a dobogón
2008.09.07. 17:13
Lewis Hamilton drámai győzelmet aratott a Belga Nagydíjon, miután az utolsó körökben eleredt esőben megelőzte a végig vezető Kimi Räikkönent, aki végül a falba csapódott. A két versenyző kakaskodását azonban még vizsgálják a sportfelügyelők.
Mintha klímarendszerrel központilag szabályozták volna egész hétvégén a hőmérsékletet Spa-Francorchamps-ban, hiszen a futam rajtjakor is 16 fokot mértek, csakúgy, mint pénteken és szombaton.
Persze ezt is a természet intézte, csakúgy, mint az esőket, amelyek néha megöntözték a 7004 méter hosszú pályát és környékét.
A rajtprocedúrához is a vizes célegyenesben sorakozott fel a mezőny, ami máris izgalmassá tette a versenyt, hiszen a gumiválasztásban különbségeket szülhetett, és a startot is megnehezítette a nyálkás felület.
A csapatok mindenestre az utolsó percekig takargatták a melegítőpaplanokkal a gumikat, ám közvetlenül a felvezető kör előtt kiderült, mindenki száraz keverékkel kezd. Ez a célegyenest és környékét látva vakmerőségnek tűnt, ám a pálya nagy részén már ekkor is száraz volt az aszfalt.
A rajt azonban ennek ellenére kifejezetten sima volt. A helyezésekben azonban jócskán történtek változások! Hamilton megtartotta első helyét, Räikkönen viszont előbb könnyedén elment a rajtját ezúttal is csúnyán elrontó Heikki Kovalainen mellett, majd saját csapattársát, Felipe Massát is maga mögé utasította.
A negyedik helyről induló Kimi Räikkönen a második körben a megcsúszó Lewis Hamiltont is megelőzte az Eau Rouge után, és ezzel átvette a vezetést. A sorozatban negyedik belgiumi győzelmére hajtó finn mintha feltámadt volna poraiból, remek tempót diktált.
A rajt remekül sikerült Sébastien Bourdais számára is, a francia ugyan megtolta az előtte elkanyarodó Jarno Trullit, de sérülés nélkül megúszta, és feljött az ötödik helyre. Fernando Alonso is jól kezdett, a spanyol a negyedik helyre lépett előre.
A rossz rajt után Kovalainen folyamatosan lépett előre a 11. helyről, roppant nagy kedvvel vezetett, ám a száguldás nem tartott túl sokáig. A hatodik helyen autózó Mark Webbert ugyanis kiforgatta az egyik előzési kísérlet alkalmával, ezt a versenybíróság egy bokszutca-áthajtásos büntetéssel jutalmazta.
Az első kerékcserét Hamilton hajtotta végre az élmezőnyből, a brit 10 kör megtétele után állt ki. A McLaren azonban nem volt sokkal könnyebb, mint a Ferrari, Räikkönen ugyani s a következő körben szintén meglátogatta szerelőit.
Nelsinho Piquet-vel a technika babrált ki, a Renault kerekei blokkoltak, a brazil pedig a gumifalnak vágódott és kiesett, neki viszont szerencsére nem esett baja.
Räikkönen a tankolás után is könnyedén őrizte első helyét, sőt, folyamatosan növelte előnyét Hamiltonnal szemben, aki nem tűnt túl agresszívnek. Igaz, a brit már korábban is elmondta, innentől kezdve neki az a legfontosabb, hogy minél több pontot szerezzen, és nem a győzelmek begyűjtése a legfontosabb számára a hátralévő futamokon.
Az élmezőnyben az első kerékcserék alatt sem változott a sorrend. Räikkönen és Hamilton mögött Massa autózott, a brazil mögött messze leszakadva Alonso, majd Kubicával a nyakán Bourdais rótta a köröket. A verseny feléhez közeledve Sebastian Vettel és Nick Heidfeld birtokolta a maradék pontszerző helyeket.
A futam végéig tartó izgalmakról ekkor elsősorban a fekete felhők gondoskodtak, amelyek a pálya felett gomolyogtak, ebből kifolyólag pedig bármikor eleredhetett az eső.
19 körrel a verseny vége előtt Räikkönen és Hamilton egyszerre érkeztek a bokszba, a sorrend azonban nem változott kettejük közt, hiszen mindkét pilótának megközelítőleg ugyanannyi üzemanyagra volt szüksége.
Massa viszont jóval tovább kint tudott maradni, ezzel pedig kicsit közelebb lopózott Hamiltonhoz, persze lőtávolról még nem beszélhettünk, jó négy másodperc volt köztük.
A verseny legnagyobb tettét viszont kétségtelenül a Toro Rosso hajtotta végre, az olasz kiscsapat mindkét pilótája a BMW Sauberek elé állt vissza a második és a tervek szerint utolsó bokszkiállást követően, Bourdais ötödik, Vettel hatodik volt.
Már csak hat kör volt hátra, amikor a pálya néhány pontján esőcseppeket észleltek a pilóták. Räikkönen számára ennél nagyobb problémát jelentett, hogy Hamilton egyre jobban megközelítette az utolsó körökben.
Az utolsó három körben aztán már tényleg esett az eső, és végül ez eldöntött mindent. Hamilton utolérte Räikkönent, és meg is előzte a finnt, igaz, vitatott módon, hiszen a célegyenesre ráfordító kanyart levágta, majd a célegyenesben vissza engedte maga elé riválisát, ám az egyenes végén bevágott elé.
Räikkönen ezt követően még visszavágott, ám a bordázott gumikon nem tudta megzabolázni autóját, és a gumifalnak csúszott és kiesett. Az első helyet így Hamilton örökölte meg, akinek már nem volt más dolga, mint az utolsó körben valahogyan eljuttatni a célba az autót.
Ez sikerült is a britnek, így ő nyerte a futamot. Massát intették le másodikként, ez pedig azt jelenti, hogy ők ketten vannak versenyben a végső győzelemért is. Persze matematikai esélye többek közt még Räikkönennek is van, ám a finn már 23 pontos hátrányban van, ráadásul Robert Kubica is megelőzte őt egy ponttal összetettben.
A dobogó harmadik fokára óriási meglepetésre Nick Heidfeld állhatott fel, aki három körrel a leintés előtt még csak a hetedik hely környékén autózott. A német az utolsó fordulóban azonban mindenkit körbeautózott, aki előtte volt (leszámítva Hamiltont és Massát), ugyanis beugrott a bokszba köztes (intermediate) gumikért.
Fernando Alonso az utolsó métereken vesztette el dobogós helyezését, de sikerült maga mögött tartania a Toro Rossókat, az ötödik Vettelt mintegy másfél méterrel előzte meg. A szenzációs hétvégét záró Bourdais végül hetedik lett, ugyanis Kubica is megelőzte őt. Az utolsó pontot Timo Glock szerezte meg a Toyotának.
A versenybírók a futam végén még bejelentették, hogy vizsgálják Raikkönen és Hamilton manőverét, így a végeredmény egyelőre nem tekinthető véglegesnek.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Spa-Francorchamps, Belgium |
|
|
|
Időpont: |
2008. szeptember 7., vasárnap, 14:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
6973 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz/esős (levegő: 14-18 fok, aszfalt: 15-16 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
K. Räikkönen (Ferrari) |
1ó20:39.066 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
|
1ó22:44.933 |
|
|
44 |
|
2. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
14.461 |
|
|
44 |
|
3. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
23.844 |
|
|
44 |
|
4. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
28.939 |
|
|
44 |
|
5. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
29.037 |
|
|
44 |
|
6. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
29.498 |
|
|
44 |
|
7. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
31.196 |
|
|
44 |
|
8. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
56.506 |
|
|
44 |
|
9. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
57.237 |
|
|
44 |
|
10. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
1 kör |
|
|
43 |
|
11. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
1 kör |
|
|
43 |
|
12. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
43 |
|
13. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
43 |
|
14. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
43 |
|
15. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
B |
+ |
1 kör |
|
|
43 |
|
16. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
43 |
|
17. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
43 |
|
18. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
2 kör |
|
kicsúszás |
42 |
|
|
|
|
19. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
B |
+ |
23 kör |
|
műszaki |
21 |
|
20. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
+ |
30 kör |
|
kicsúszás |
14 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
K. Räikkönen (Ferrari) |
1:47.930 |
|
|
24 |
|
 |
 |
 |
|
| |