2008 : Vettel a legfiatalabb futamgyőztes lett az Olasz Nagydíjon - Massa tovább közelített Hamiltonhoz |
Vettel a legfiatalabb futamgyőztes lett az Olasz Nagydíjon - Massa tovább közelített Hamiltonhoz
2008.09.15. 05:31
A végig tökéletesen versenyző Sebastian Vettel a Forma-1 történetének legfiatalabb futamgyőztese lett, amikor Toro Rossója volánjánál simán legyőzte Heikki Kovalainen McLarenjét a felszáradó pályán rendezett Olasz Nagydíjon. Robert Kubica 3. lett.
A Toro Rossót kormányzó Sebastian Vettel diadalmaskodott az esőben megrendezett Olasz Nagydíjon, a 21 éves versenyző így minden idők legfiatalabb forma-1-es futamgyőztesévé vált.
A világbajnoki éllovasok ezúttal nem tudtak beleszólni a győzelemért folyó küzdelembe, közülük Felipe Massa 6. helyének köszönhetően egy pontra megközelítette a 7. helyen beérő Lewis Hamiltont, Kimi Räikkönen azonban zsinórban harmadszor sem szerzett pontot, így lemaradása a tabellán már 21 pontra rúg.
A pénteki és szombati ítéletidőhöz képest a verseny előtt már csak csepergő eső várta a mezőnyt, a szervezők mégis úgy döntöttek, a futamnak a biztonsági autó mögött kell kezdetét vennie, ami egyúttal automatikusan kötelezett mindenkit, hogy az extrém eső gumikon vágjon neki a küzdelmeknek.
A 4. helyről induló Sébastien Bourdais autója már a Safety Car-os rajt előtt lefulladt, a franciát ezért vissza kellett tolni a boxba, ahonnan csak körhátrányban tudott csatlakozni a biztonsági autó mögött kígyózó mezőny mögé.
Az éles küzdlem a 3. körrel vette kezdetét, és a versenyigazgatóság várakozásainak megfelelően a pilóták simán el is tudtak jönni az első néhány sikánban, egyedül Fernando Alonso és a két Toyota küzdelme okozott némi izgalmat.
Az élről induló Vettel az 5. körben már majdnem négy másodperccel vezetett az őt üldöző Heikki Kovalainen és Mark Webber előtt, miközben Massa az 5. helyen, Hamilton és Räikkönen pedig Giancarlo Fisichellával vívva továbbra is csak a középmezőnyben sínylődött.
Az extrém körülmények között feltűnően gyors Hamilton azonban néhány perccel később begyújtotta a rakétákat, és meg is indította felzárkózási hadjáratát. A brit a 10. és a 23. kör között Fisichellát, Räikkönent, Nick Heidfeldet, Timo Glockot, Robert Kubicát, Fernando Alonsót és Jarno Trullit is maga mögé utasította, így egészen a 6. helyig zárkózott fel.
Mindeközben a verseny elején vitézkedő Fisichella egy David Coultharddal való korábbi ütközés következtében kicsúszott a Parabolicában, Vettel pedig 11 másodperces előnnyel megnyitotta a boxikiállások első hullámát, melynek során újra az extrém esőgumikat szerelték fel Toro Rossójára.
Nem sokkal később a többi versenyző is követte a német éllovas példáját, ám annak ellenére, hogy az előrejelzések szerint további esőre lehetett számítani, a pálya egyre csak száradt. A második kiállásoknál elsőként Fernando Alonso kockáztatta meg az intermediate gumikat, és a spanyol már ekkor azonos tempót diktált azokkal, akik az extrém abroncsokon voltak.
Néhány kör elteltével azonban egyértelművé vált, hogy az újabb zápor mégsem éri el a pályát, így a többiek is szép sorban a köztes esőgumira váltottak. A versenyt magabiztosan vezető Vettelnek épp jó ütemben jött a kerékcsere, ugyanis saját kiállásakor, a 37. körben már nem is volt kérdéses, melyik abroncs a megfelelő.
Hamiltonnak ugyanakkor nem tett jót az egyre felszáradó aszfalt, mivel a heves esőben szárnyaló brit az intermediate gumikon már nem tudta azt a tempót diktálni, mint korábban, így hiába érte utol a 6. helyen autózó Massát, megelőzni már nem tudta, így a két éllovasnak meg kellett elégednie a három, illetve két ponttal.
A McLaren és a Ferrari riválisai ezzel azonban még mindig jobban jártak, mint a futam közepéig csak küszködő Räikkönen, aki hiába fokozta a tempót, és futotta meg a verseny legjobb körét a hajrában, csak a kilencedik helyig tudott felkapaszkodni, így ezúttal sem szerzett pontot.
Ellenben Vettel még rátett egy lapáttal, és bő 15 körrel a verseny vége előtt több, mint 9 másodperccel vezetett Kovalainen és az egykiállásos stratégiájának köszönhetően a 3. helyig fellopakodó Kubica előtt.
Az egész futamon tökéletes magabiztossággal vezető német már nem is engedte ki a kezei közül az 1. helyet, így mind saját, mind a Minardi utódcsapata, a Toro Rosso első diadalát aratva a 2008-as év 6., a Forma-1 történetének pedig 101. futamgyőztese lett.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Autodromo di Monza, Olaszország |
|
|
|
Időpont: |
2008. szeptember 14., vasárnap, 14:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5793 m |
|
|
|
Időjárás: |
Esős (levegő: 14-15 fok, aszfalt: 15-16 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
F. Alonso (McLaren) |
1ó18:37.806 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
|
1ó26:47.494 |
|
|
53 |
|
2. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
12.512 |
|
|
53 |
|
3. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
20.471 |
|
|
53 |
|
4. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
23.903 |
|
|
53 |
|
5. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
27.748 |
|
|
53 |
|
6. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
28.816 |
|
|
53 |
|
7. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
29.912 |
|
|
53 |
|
8. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
32.048 |
|
|
53 |
|
9. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
39.468 |
|
|
53 |
|
10. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
+ |
54.445 |
|
|
53 |
|
11. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
58.888 |
|
|
53 |
|
12. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1:02.015 |
|
|
53 |
|
13. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
1:05.954 |
|
|
53 |
|
14. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1:08.635 |
|
|
53 |
|
15. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
B |
+ |
1:13.370 |
|
|
53 |
|
16. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
1 kör |
|
|
52 |
|
17. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
B |
+ |
1 kör |
|
|
52 |
|
18. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
52 |
|
19. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
2 kör |
|
|
50 |
|
|
|
|
20. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
41 kör |
|
kicsúszás |
12 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
K. Räikkönen (Ferrari) |
1:28.047 |
|
|
53 |
|
 |
 |
 |
|
|