2008 : Massa simán győzte le Hamiltont a szingapúri pole-ért - Räikkönen rajtolhat a 3. helyről az első éjszakai versenyen
Massa simán győzte le Hamiltont a szingapúri pole-ért - Räikkönen rajtolhat a 3. helyről az első éjszakai versenyen
2008.09.28. 10:23
Felipe Massa tetemes fölénnyel, az új szingapúri pálya mindhárom szektorában abszolút legjobb részidőt futva hódította el a pole pozíciót az F-1 történetének első éjszakai versenyére, 6 tizedet verve a 2. helyezett Lewis Hamiltonra.
Felipe Massa meggyőző fölénnyel szerezte meg ötödik idei pole pozícióját a Forma-1 első villanyfényes időmérő edzésén, Szingapúr utcáin.
A Ferrari tökéletes kört futó versenyzője 0.664 másodpercet vert az összetettben előtte egyetlen ponttal vezető Lewis Hamiltonra, aki a Q2-ben kis híján lecsúszott a továbbjutásról a McLarennel.
A körülményekhez képest eredményesen szerepelt Kimi Räikkönen is, aki a Brit Nagydíj óta nem rajtolhatott olyan előkelő pozícióból, mint a 3. hely. A finn 1.385 másodpercet lassult a Q2 óta, ami magas üzemanyagszintre vall, igaz, utolsó köre sem sikerült tökéletesen. Massa 0.787, Hamilton 0.964 másodpercet vesztett etalonjához képest.
Räikkönen mellől Robert Kubica rajtolhat a BMW Sauberrel. Heikki Kovalainen az 5. rajtkockát csípte meg, majd négy német versenyző következett Nick Heidfeld, Sebastian Vettel, Timo Glock és Nico Rosberg személyében.
A 10. helyről Kazuki Nakajima indulhat, aki pályafutása során először került be a Q3-ba. Fernando Alonso viszont műszaki hiba miatt csak a 15. rajtkockából vághat neki a Szingapúri Nagydíjnak, pedig a Renault tempója ezúttal a közvetlen élmezőnybe is feljogosította a spanyolt.
Az első etap
A időmérő első mért körét Adrian Sutil tette meg, de toyotás honfitársa, Timo Glock szinte azonnal letaszította az élről a Force Indiát 1:45.717-es idővel. Az élmezőnyből a Ferrarik gördültek először pályára, de Räikkönen nem tudott labdába rúgni, első körében 1.332 másodperccel volt lassabb Glocknál, és sokáig a tabella alján maradt.
Massa viszont felzárkózott Glock mögé, akinek uralmát a McLarenek szakították meg. Először Kovalainen vette át tőle a vezetést, majd Hamilton 1:44.501-gyel. A szabadedzéseken remeklő Alonso is az élre állhatott volna, de a lila első szektor után forgalomba került, így 2. lett. Pillanatokon belül még egy pozíciót hátracsúszott, Kovalainen ugyanis második mért körében 1:44.311-et repesztett, és az élre állt.
A véghajrá előtt Kovalainen Hamilton, Alonso, Vettel, Rosberg, Nakajima sorrend alakult ki az élen, míg a kieső helyeken Sutil, Bourdais, Rubens Barrichello, Coulthard és szégyenszemre Räikkönen tartózkodott, valamint Giancarlo Fisichella, akinek autóját ekkor még lázasan javítgatták délelőtti balesete után.
Miután a Force India szerelői végeztek, Fisichella kapásból a 3-as kanyar falának csapta az autót, így mért kör nélkül búcsúzott a további küzdelmektől. Coulthard az utolsó pillanatban kinyomta a továbbjutók közül Nelsinho Piquet-t. Barrichello azért nem tudott javítani, mert az egyik BMW feltartotta az átépített, de még veszélyesebbé vált boxbejáratnál.
Räikkönen nem maradt szégyenben: öt perccel a leintés előtt villantott, és 1:44.281-es kört repesztve letaszította az élről Kovalainent, aki már nem tudott válaszolni, mivel a biztos továbbjutás tudatában a McLarenek már a garázsban maradtak.
A második etap
A Q2-ben Kovalainen kezdte a körözést, a szuperlágy gumikon, amelyek nem váltak be, a finn csak 1:47.192-es időt tudott autózni. Ez több, mint három másodperccel volt lassabb Massa 1:44.014-énél, amivel a brazil átvette a vezetést. Nem volt sokkal lassabb tőle Räikkönen és Vettel sem, Hamilton viszont hibázott, így a tabella alján maradt.
Alonso számára azonban már felvezető körében véget ért az időmérő: a spanyol a hajtáslánc meghibásodása miatt volt kénytelen leparkolni Renault-ját, amit érthetően óriási csalódottsággal vett tudomásul.
A kieső helyeken Alonso mellett a két McLaren, valamint Button és Glock tanyáztak az utolsó öt perc előtt, de Kovalainen visszakérte a keményebb Bridgestone-okat, és meg sem állt a tabella 2. helyéig. A két Ferrari és Vettel már nem ment ki javítani.
Hamilton kénytelen volt, de az első kanyarkombinációban elfékezte magát, ráadásul utolért két Red Bullt, így csak a 8. helyre zárkózott fel. Mivel Glock és Nakajima is javított, az angol hátracsúszott a 10. helyre, így hajszálon múlt a továbbjutása. Alonso mellett végül a két Red Bull, valamint Jenson Button és Jarno Trulli búcsúzott.
A harmadik etap
A döntő szakasz első mért körét Sebastian Vettel teljesítette, de 1:46.614-es idejét hárman is felmúlták. Először Räikkönen, majd Hamilton, végül az 1:45.491-et repesztő Massa szorította lejjebb a szintet, de a teljes képhez hozzátartozik, hogy Räikkönen az utolsó kanyarban kisodródott a műfűre, és durván korrigálnia kellett.
Vettel mögé Heidfeld, Kubica, Rosberg, Glock és Nakajima zárkózott fel, Kovalainen azonban ismét kísérletezni próbált a szuperlágy gumikkal, míg mindenki más a keményebb keveréket választotta, és így a finn kereken 3 másodperccel volt lassabb Massánál.
A mért körök második hullámában nem változott a sorrend az első háromban. Az első kanyarkombinációban megcsúszó Räikkönen a 3. helyen maradt, Hamilton ugyan időlegesen megelőzte Massát, valós esélye azonban nem volt arra, hogy megelőzze a bombaformában vezető brazilt, 1:44.801-es kört repesztő brazilt. Kovalainen végül jobb belátásra tért, és a keményebb gumik behozta a McLarent az 5. helyre, pedig az utolsó előtt kanyarban érintőt vett a szalagkorláton.
Szingapúri GP
Az időmérő edzések összesített eredménye
Végső sorrend
1. etap
2. etap
3. etap
P
Név
Csap
G
Ö
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
1.
F. Massa
FER
B
16
4.
1:44.519
7
1.
1:44.014
3
1.
1:44.801
6
2.
L. Hamilton
MCL
B
14
3.
1:44.501
3
10.
1:44.932
5
2.
1:45.465
6
3.
K. Räikkönen
FER
B
16
1.
1:44.282
7
3.
1:44.232
3
3.
1:45.617
6
4.
R. Kubica
BMW
B
18
5.
1:44.740
6
7.
1:44.519
6
4.
1:45.779
6
5.
H. Kovalainen
MCL
B
19
2.
1:44.311
7
2.
1:44.207
6
5.
1:45.873
6
6.
N. Heidfeld
BMW
B
19
12.
1:45.548
7
8.
1:44.520
6
6.
1:45.964
6
7.
S. Vettel
STR
B
15
7.
1:45.042
6
4.
1:44.261
3
7.
1:46.244
6
8.
T. Glock
TOY
B
21
10.
1:45.184
9
6.
1:44.441
6
8.
1:46.328
6
9.
N. Rosberg
WIL
B
17
8.
1:45.103
5
5.
1:44.429
6
9.
1:46.611
6
10.
K. Nakajima
WIL
B
20
9.
1:45.127
8
9.
1:44.826
6
10.
1:47.547
6
11.
J. Trulli
TOY
B
12
13.
1:45.642
6
11.
1:45.038
6
12.
J. Button
HON
B
14
14.
1:45.660
8
12.
1:45.133
6
13.
M. Webber
RED
B
12
11.
1:45.493
6
13.
1:45.212
6
14.
D. Coulthard
RED
B
16
15.
1:46.028
10
14.
1:45.298
6
15.
F. Alonso
REN
B
6
6.
1:44.971
5
15.
1
16.
N. Piquet
REN
B
6
16.
1:46.037
6
17.
S. Bourdais
STR
B
6
17.
1:46.389
6
18.
R. Barrichello
HON
B
7
18.
1:46.583
7
19.
A. Sutil
FOR
B
10
19.
1:47.940
10
Élő közvetítés
Amennyiben élőben szeretnétek nyomon követni az eseményeket, akkor katt IDE (angol kommenttel)