2008 : Alonso győzelemmel sokkolta a szingapúri közönséget - A vb éllovasain kifogott az éjszakai káosz
Alonso győzelemmel sokkolta a szingapúri közönséget - A vb éllovasain kifogott az éjszakai káosz
2008.09.28. 19:05
Fernando Alonso váratlan győzelmet aratott a Renault-val az F-1 történetének első éjszakai versenyén, amely rémálommá vált a Ferrari számára, miután a kezdetben magabiztosan vezető Massa még pontot sem szerzett. Hamilton egy 3. hellyel mentette a menthetőt
Fernando Alonso egy-, a Renault pedig kétéves szünet után nyert újra nagydíjat a Forma-1 történetének első villanyfényes futamán, Szingapúrban.
A 15. rajtkockából induló spanyol akkor biztosította be a győzelmet, amikor csapattársa, Nelsinho Piquet balesete miatt pályára küldték a Safety Cart, és az eleinte vezető Felipe Massa ijesztő boxutcai balesetbe keveredett.
A brazil balszerencséjét kihasználva Lewis Hamilton hét pontra növelte előnyét az összetettben, miután behozta a McLarent a 3. helyre, a pályafutása legjobb eredményét elérő Nico Rosberg mögé. A konstruktőrök között a McLaren átvette a vezetést a Ferraritól, késői kicsúszása miatt ugyanis Kimi Räikkönen sem szerzett pontot.
Pedig a verseny elején a Ferrarinak állt a zászló. A pole pozíciót tökéletes körrel megszerző Massa gond nélkül megtartotta a vezetés Hamilton előtt, és lassan, de biztosan kezdett elhúzni tőle. Räikkönen döcögősen indított, ám a 8. körben feltámadt, és elkezdett felzárkózni Hamilton mögé.
A finn mögött Robert Kubica, Sebastian Vettel, Timo Glock, Heikki Kovalainen és Jarno Trulli autózott a pontszerző helyeken. Mivel a Toyota versenyzője egy kiállásos stratégiát választott, kialakult mögötte a legendás "Trulli-vonat". Az olasz két másodperccel lassabb volt az előtte haladóknál, és az utolsó helyezett Giancarlo Fisichelláig bezárólag mindenkit feltartott. A 6. körben aztán Rosberg, majd Kazuki Nakajima és a korábban három autót megelőző Alonso is kifékezte Trullit.
Az élen Massa már 4.4 másodperccel vezetett Hamilton előtt, amikor a 18. helyen Rubens Barrichellót üldöző Piquet a 17-es kanyarban megpördült, és a korlátnak csapódott. A Renault összetört, és pályára küldték a biztonsági autót. Alonso szerencséje az volt, hogy két körrel korábban már letudta első kerékcseréjét, így hiába esett vissza az utolsó helyre, páholyból nézhette a kialakuló kavarodást.
Mark Webbernek, David Coulthardnak és Barrichellónak ugyancsak sikerült beslisszolnia a boxutcába, mielőtt a bejárati jelzőlámpa pirosra váltott. Rosbergnek és Kubicának nem volt ilyen szerencséje: akkor fogyott ki autójukból a benzin, amikor még zárva volt a boxutca, amiért stop&go büntetést járt. Amikor a 17. körben szabad volt a vásár, az egykiállásos taktikával autózó Trullit és Fisichellát leszámítva mindenki egyszerre indult tankolni, ami jókora káoszt eredményezett.
A legrövidebbet a Ferrari húzta. Massa autóján beragadt a tankolóberendezés, mégis útjára engedték a brazilt, aki kiszakította és elrántotta a töltőcsövet. Az megütött egy szerelőt, akinek szerencsére nem esett baja, Massa azonban kénytelen volt a boxutca elején félreállni, amíg odasiető szerelői le nem szedték róla a töltőcső maradványait. A brazil az utolsó helyen találta magát, de Räikkönen is csak két pozícióval volt előtte, hiszen türelmesen végig kellett néznie Massa peches tankolását.
A Safety Car mögött Rosberg állt az élen, majd Trulli, Fisichella, Kubica, Alonso, Webber, Coulthard, Hamilton, Vettel, Glock következett. A mezőnyt a 20. körben indították útjára, és 13 körrel később már Alonso vezetett, mivel Rosberg és Kubica letöltötték 10 másodperces büntetésüket, Trulli és Fisichella pedig letudták egyetlen kerékcseréjéüket. A négyesből Rosberg járt a legjobban, mivel előtte szabad volt a pálya, és 13.2 másodperces előnyt autózott ki büntetéséig, így Alonso mögé tudott visszatérni.
A mezőny végén folytatódott a Ferrari kálváriája. Massa ugyanis - miután megelőzte Sébastien Bourdais-t, defektet kapott, és kénytelen volt a 31. körre előrehozni második tankolását. Később ismét elment a francia mellett, de húsz körrel később megpördült az alagút bejáratánál, így végül Bourdais mögött, a 13. helyen zárt.
Massának egyébként szerencséje volt ez utóbbi esetnél: másodpercekkel azután, hogy eltűnt a 18-as kanyar bukóteréből, Adrian Sutil is elvesztette ott uralmát autója felett, és beleállt a gumifalba. Emiatt ismét beküldték a Safety Cart, így Alonso 18.5 másodperces előnye Rosberg előtt semmivé foszlott.
Ez nem zavarta a spanyolt, mivel a repülőrajt után simán megtartotta a vezetést az 54. körben. Rosberg mögött Hamilton autózott, aki sokáig beragadt Coulthard mögé, de a 41. körben Alonso segítségével megelőzte honfitársát. A skót veteránt ugyanis megzavarta, hogy Alonso épp az orra elé tért vissza második boxkiállásából.
Räikkönen ezt a kerékcserét egészen az 50. körig húzta, így a hajrára feljött az 5. helyre, Timo Glock mögé. Megelőzni azonban nem tudta a németet, sőt négy körrel a leintés előtt ki is esett a versenyből, amikor Ferrariját a falba repítette a 10-es kanyar hírhedten durva kerékvetője.
Alonso tehát megszerezte első idei győzelmét, Rosberg pedig a melbourne-i idénynyitó után ismét dobogóra állhatott. A Williams versenyzőjét Hamilton és Glock követte, az 5. helyen pedig a zsinórban negyedszer pontot szerző Vettelt intették le. A Toro Rossót Nick Heidfeld követte, aki egy pontra közelítette Räikkönent az összetettben. Coulthard végül hetedikként zárt Nakajima előtt.
A sokáig pontszerző helyeken haladó Mark Webber és Jarno Trulli azonban műszaki hiba miatt üres kézzel tértek haza Szingapúrból. Az ausztrál Red Bulljában a váltó, az olasz Toyotájában a hidraulikai rendszer ment tönkre.
Verseny
15. - Szingapúri GP
Helyszín:
Szingapúr
Időpont:
2008. szeptember 28., vasárnap, 14:00- (CET)
Pályahossz:
5067 m
Időjárás:
Száraz (levegő: 29-31 fok, aszfalt: 30-33 fok)
Név
Csapat
G
Idő
Kiesés oka
Kör
1.
Fernando Alonso
SPA
Renault
B
1ó57:16.304
61
2.
Nico Rosberg
GER
Williams-Toyota
B
+
2.957
61
3.
Lewis Hamilton
GBR
McLaren-Mercedes
B
+
5.917
61
4.
Timo Glock
GER
Toyota
B
+
8.155
61
5.
Sebastian Vettel
GER
Toro Rosso-Ferrari
B
+
10.268
61
6.
Nick Heidfeld
GER
BMW-Sauber
B
+
11.101
61
7.
David Coulthard
GBR
Red Bull-Renault
B
+
16.387
61
8.
Kazuki Nakajima
JAP
Williams-Toyota
B
+
18.489
61
9.
Élő közvetítés
Amennyiben élőben szeretnétek nyomon követni az eseményeket, akkor katt IDE (angol kommenttel)