2008 : Hamilton legyőzte a Ferrarikat a pole-ért Japánban - Räikkönen, Kovalainen és Alonso is Massa elől rajtolhat
Hamilton legyőzte a Ferrarikat a pole-ért Japánban - Räikkönen, Kovalainen és Alonso is Massa elől rajtolhat
2008.10.11. 09:06
Lewis Hamilton szerezte meg a pole pozíciót a Japán Nagydíjra, az időmérő döntőjében maga mögé utasítva a Ferrari gyorsabbik versenyzőjét, aki ezúttal Kimi Räikkönen volt. Felipe Massa feltankoltnak tűnő autójával még Kovalainentől és Alonsótól is vereséget szenvedett.
Lewis Hamilton idei hatodik pole pozícióját szerezte meg a Japán Nagydíj szombati időmérő edzésén, miközben világbajnoki vetélytársa, Felipe Massa szokatlanul hátra, az 5. helyre került a rajtrácson.
A középső etapban Hamilton még csak 3. volt Massa és Heikki Kovalainen mögött, de a Q3 hajrájában összehozott egy remek kört a McLarennel, a Fujiban megszokott viszonyokhoz képest tetemesnek mondható különbséggel utasítva maga mögé a Ferrari gyorsabbik versenyzőjét, aki ezúttal Kimi Räikkönen volt.
Räikkönen legutóbb nyolc futammal ezelőtt, Magny-Cours-ban tudott az első rajtsorba kerülni, de most a Q3 első fordulójában még az élen is állt, mielőtt Hamilton a hajrában beférkőzött eléje. Úgy tűnt, Massa autóját alaposan megtankolták, mert a döntőben futott mindkét mért körében a többieknél jobban elmaradt saját Q2-es legjobbjától, a két kör között viszont nagyjából ugyanannyit javított, mint ők.
Könnyen lehet, hogy a Ferrari elszámította magát, Massa ugyanis mindössze 53 ezredmásodperccel bukta el a 3. rajtkockát, így azonban még a második rajtsorból is kiszorult, ami a világbajnoki reményei szempontjából nem lesz előnyös.
Heikki Kovalainen és Fernando Alonso az utolsó pillanatban tornázták fel magukat a 3-4. helyre, míg hátrébb Robert Kubica, valamint a két Toyota és a két Toro Rosso végzett a végig szoros küzdelmet hozó edzésen.
Az első etap
Az aszfalt a reggeli eső után az ideális íven már felszáradt, mire kezdetét vette az edzés, de máshol még nedves maradt, nehéz körülményeket teremtve a versenyzők számára. Elsőként Nelsinho Piquet tett meg mért kört, 1:19.286 alatt, őt Nico Rosberg, Jarno Trulli, Jenson Button és Kazuki Nakajima sem tudta megelőzni. Mindannyian a keményebb keverékű, száraz pályára való gumikat használták.
Az 5. percben Trulli volt az első, akinek 1:19.191-re javítva sikerült átvennie a vezetést a csak egyetlen gyors kört teljesítő Piquet-től, majd a Toyota másik versenyzője, Timo Glock állt az élre, mielőtt a világbajnokság egyik esélyese, Felipe Massa is megtett egy korai kört, 1:18.727-tel azonnal megkaparintva az 1. helyet.
Mivel a csapatok délelőtt, a vizes pályán nem tudtak eleget gyakorolni, mindenki hamar nekilátott a munkának. Lewis Hamilton a 8. percben, vetélytársára fél másodpercet verve megelőzte Massát, aki azonban tovább maradt kinn a pályán, s fokozatosan egyre közelebb került hozzá.
Közben Heikki Kovalainen feljött a 4. helyre, de Kimi Räikkönen legelső mért körével, a 10. percben mindkettejüket hátrébb szorította a tabellán, amikor besorolt ferraris csapattársa mögé.
Piquet két perccel később másodszor is megjelent a pályán, visszakapaszkodva a 2. helyre, majd David Coulthardon volt a sor, hogy az egyre szárazabb ívet kihasználva megszerezze Massa mögött a 4. helyet.
Öt perccel az etap vége előtt Glock, aki már péntek délután is gyors volt, egy 1:18.138-as körrel letaszította Hamiltont az élről. Ekkor azonban a versenyzők többsége megindította a végső rohamot, s Massa a Toyotára 28 ezredmásodpercet verve a visszavette a vezetést, mielőtt Hamilton nála is jobb, 1:18.071-es kört autózott a McLarennel.
Massa a következő körben javított volna, de inkább bement a boxba, Hamilton pedig a középső szektorban elrontott egy kanyart, lehetőséget adva Glocknak, hogy egy 1:17.945-ös körrel ismét az élre álljon.
Fernando Alonso az utolsó pillanatban biztosította magának a továbbjutást, amikor felkapaszkodott a 6. helyre, csapattársa elé. Meglepetésre nem sikerült ugyanez Nick Heidfeldnek, és a másik BMW-t vezető Robert Kubica is csak a 15. helyen tudta beverekedni magát a második etapba.
A két Force India, valamint a hazai közönsége előtt versenyző Hondák kiestek. Rubens Barrichello annak ellenére nem jutott tovább, hogy a lemaradása kevesebb mint egy másodperc volt Glockhoz képest.
A második etap
A szünet után érdekes módon a két Ferrari tette elsőként tiszteletét a Fuji Speedway közönsége előtt, mégpedig a lágy keverékű Bridgestone-okkal. Räikkönen 1:17.733-mal állította fel a mércét a többiek számára, de Massa mindhárom szektorban gyorsabb volt nála, fél másodpercet verve rá.
Hamilton egy elfékezést követően a 2. helyre, Massa és Räikkönen közé kormányozta McLarenjét, ahogy Trulli feljött negyediknek a Toyotával, megelőzve Sebastian Vettelt. Räikkönent közben Kovalainen is maga mögé utasította a másik McLarennel. Így félidőben már a két Ferrari és a két McLaren állt az első négy helyen.
Még 3 perc volt hátra az etapból, amikor Kovalainen az immár teljesen száraz pályán feltornázta magát a 2. helyre, hátrébb szorítva a listán csapattársát. Massa és Hamilton a továbbjutást biztosnak érezve nem csatlakoztak a többiekhez a hajrában, Räikkönen azonban hiába ment ki a pályára, nem tudott javítani, így Trulli, Glock és Vettel is beférkőzött elé.
Bekerült a döntőbe a két Toro Rosso és Kubica is, viszont a Red Bull és a Williams párosa, valamint Piquet, akinek az első mért körét valamiért meg kellett szakítania, kiesett.
A harmadik etap
Két perce járt az óra, amikor a versenyzők sorban elkezdtek kimerészkedni a boxutcából, hogy megkezdjék a pole pozícióért folytatott küzdelmet. Glock 1:19.623-mal, a keményebb keverékű gumikon nyitott, Räikkönen azonban mindjárt egy 1:18.890-es kört autózott, az élre repítve Ferrariját.
Massa ezúttal meglepetésre lemaradt tőle, Hamilton pedig egyelőre nála is lassabbnak bizonyult - igaz, mindössze 26 ezredmásodperccel. Az első menetet Kovalainen zárta a 4. helyen, 4 ezreddel csapattársa mögött, de megelőzve Kubicát.
Az éllovasok a második menetre is a lágyabb gumikat választották, s Räikkönen 1:18.644-re javította a körét. Massa ezúttal is lassabb volt nála, Hamilton azonban másodszorra remek kört rakott össze, s 0.204 másodpercet vert finn vetélytársára.
Sőt, az utolsó pillanatban még Kovalainen és Alonso is hátrébb tolta Massát, akinek így csak az 5. rajtkocka jutott Kubica és a két Toyota előtt.
Japán GP
Az időmérő edzések összesített eredménye
Végső sorrend
1. etap
2. etap
3. etap
P
Név
Csap
G
Ö
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
1.
L. Hamilton
MCL
B
0
2.
1:18.071
3.
1:17.462
1.
1:18.404
2.
K. Räikkönen
FER
B
0
4.
1:18.160
7.
1:17.733
2.
1:18.644
3.
H. Kovalainen
MCL
B
0
5.
1:18.220
2.
1:17.360
3.
1:18.821
4.
F. Alonso
REN
B
0
6.
1:18.290
8.
1:17.871
4.
1:18.852
5.
F. Massa
FER
B
0
3.
1:18.110
1.
1:17.287
5.
1:18.874
6.
R. Kubica
BMW
B
0
14.
1:18.684
9.
1:17.931
6.
1:18.979
7.
J. Trulli
TOY
B
0
10.
1:18.501
4.
1:17.541
7.
1:19.026
8.
T. Glock
TOY
B
0
1.
1:17.945
5.
1:17.670
8.
1:19.118
9.
S. Vettel
STR
B
0
11.
1:18.559
6.
1:17.714
9.
1:19.638
10.
S. Bourdais
STR
B
0
12.
1:18.593
10.
1:18.102
10.
1:20.167
11.
D. Coulthard
RED
B
0
8.
1:18.303
11.
1:18.187
12.
N. Piquet
REN
B
0
7.
1:18.300
12.
1:18.274
13.
M. Webber
RED
B
0
9.
1:18.372
13.
1:18.354
14.
K. Nakajima
WIL
B
0
13.
1:18.640
14.
1:18.594
15.
N. Rosberg
WIL
B
0
15.
1:18.740
15.
1:18.672
16.
N. Heidfeld
BMW
B
0
16.
1:18.835
17.
R. Barrichello
HON
B
0
17.
1:18.882
18.
J. Button
HON
B
0
18.
1:19.100
19.
A. Sutil
FOR
B
0
19.
1:19.163
20.
G. Fisichella
FOR
B
0
20.
1:19.910
Élő közvetítés
Amennyiben élőben szeretnétek nyomon követni az eseményeket, akkor katt IDE (angol kommenttel)