2008 : Alonso duplázott, Massát és Hamiltont megbüntették Fujiban - Dráma dráma hátán a Japán Nagydíjon |
Alonso duplázott, Massát és Hamiltont megbüntették Fujiban - Dráma dráma hátán a Japán Nagydíjon
2008.10.12. 09:31
Fernando Alonso meglepetésre zsinórban második győzelmét aratta a Renault-val Japánban, ahol már az első körben minden a feje tetejére állt, miután Hamilton a rajtnál leszorította a pályáról Räikkönent, majd Massa röviddel később őt forgatta ki.
Szingapúri diadala után Fernando Alonso zsinórban másodszor is győzni tudott, miután a világbajnoki éllovasok kálváriáját kihasználva magabiztosan nyerte meg a Japán Nagydíjat.
A vb-trófea legfőbb várományosait, Lewis Hamiltont és Felipe Massát egyaránt áthajtásos büntetéssel sújtották, így a győzelemre fikarcnyi esélyük sem nyílt a verseny során. A brazil ugyanakkor elcsípett egy pontot, így hátránya hat egységre csökkent a brittel szemben.
A mezőny zöme a keményebb keverékű gumikon sorakozott fel a rajtrácsra, ahol a versenyzőket sűrű felhő és viszonylag hideg, 16 fokos levegőhőmérséklet várta. Az aszfalt ugyanakkor mindvégig száraz maradt.
A piros fények kialvása után a 2. helyről induló Kimi Räikkönen kapta el legjobban a rajtot, és rögtön be is tudott vágni Hamilton elé, a brit azonban foggal-körömmel ragaszkodott a vezető pozícióhoz, így egy meglehetősen veszélyes manőverrel bújt be ismét a finn mellé.
Az ütközés elkerülése végett Räikkönennek le kellett húzódnia, ráadásul maga Hamilton is kisodródott a pályáról, így a vezetést a nagyszerűen rajtoló, és 5 helyet előreugró Robert Kubica kaparintotta meg, akit a szemfüles Alonso és a másik McLarenben ülő Heikki Kovalainen követett.
Hamilton kalandjai ezzel azonban még korántsem értek véget, ugyanis az első kanyar után épp legnagyobb vb-riválisa, Massa elé jött vissza a pályára, aki a 3. körben egy meglehetősen agresszív manőverrel megforgatta őt, a brit így a 18. helyre csúszott vissza.
A versenybíróság mind Massa előzési kísérletét, mind Hamilton rajt utáni kakaskodását szabálytalannak találta, így a két pilótát áthajtásos büntetéssel sújtották.
A következő körökben az élmezőny összetétele változatlan maradt, mindössze Räikkönen előzése jelentett említésre méltó momentumot, aki Jarno Trullit fosztotta meg a 4. helytől. A hátsó taktusokban Adrian Sutil defekt miatt volt kénytelen kiállni, így ő volt a második kieső a rajtnál kicsúszó David Coulthard után.
15 kör elteltével a továbbra is élen autózó Kubica képtelen volt 1,5 másodpercnél nagyobbra növelni előnyét Alonsóhoz képest, így az első kerékcserék után a spanyol a BMW-s elé tudott kijönni a pályára.
Mindeközben Kovalainen a Mercedes erőforrás meghibásodása miatt a pálya szélére kényszerült, a 18., valamint a 20. körökben pedig Hamilton és Massa is letöltötte áthajtásos büntetésüket, ami után a 13., illetve 14. helyen folytathatták a körözést.
Miután mindenki letudta első szervizelését, az élre kerülő Alonso fokozta a tempót, és egyre inkább növelte előnyét Kubicával szemben, amely a 44. körben elérkező újabb tankolására már 12,7 másodpercre duzzadt.
A lengyel hiába tudott még három kör erejéig a pályán maradni, végül Alonso mögé érkezett vissza, és ahelyett, hogy a spanyolt üldözte volna, a mögé felzárkózó Räikkönen támadásait kellett visszavernie.
A párharc az 52. körben bontakozott ki, és nem sokkal később az első kanyarban Räikkönen kis híján el is tudott menni Kubica mellett, ám a BMW versenyzője keményen védte pozícióját, melynek következtében a finn ismét kisodródott a pályáról, és többé már nem volt esélye az előzésre.
Massa és Hamilton mindeközben továbbra is jócskán leszakadva rótta a köröket, a brazil az 51. körben ráadásul meg is pördült, amikor az első kanyarban a boxból kijövő Sébastien Bourdais-val összeakadtak. Az incidenst a sportfelügyelők a verseny végén vizsgálják ki, így mindkét pilóta helyezése módosulhat még.
A 9. helyen haladó brazil ugyanakkor néhány körrel a vége előtt vérszemet kapott, mert az utolsó pontszerző helyen evickélő Mark Webber rongyosra kopott lágy gumijai lehetővé tették számára, hogy körönként másfél másodperccel diktáljon jobb tempót az ausztrálnál.
A 65. körben utol is érte Red Bull pilótáját, de a célegyenesben csak egy hajmeresztő jelenetsor után tudta maga mögé utasítani, mert úgy tűnt, Webber inkább a falhoz passzírozza a brazilt, mintsem feladja pozícióját.
A verseny végéig a sorrend már nem változott, így az elmúlt két futamon maximális pontszámot bezsebelő Alonso Kubicát és Räikkönent megelőzve aratta pályafutása 21. győzelmét.
A Renault örömét Nelsinho Piquet 4. helye tette teljessé, mögé pedig Jarno Trulli és a két Toro Rosso zárkózott fel, míg a pontszerzők sorát Massa zárta.
Mivel a McLaren pont nélkül volt kénytelen hazatérni Fujiból, a Ferrari ismét visszavette első helyét a konstruktőri tabellán, hat egységgel megelőzve a briteket.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Fuji, Japán |
|
|
|
Időpont: |
2008. október 12., vasárnap, 06:30- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4563 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 16-17 fok, aszfalt: 21-23 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
L. Hamilton (McLaren) |
2ó00:34.579 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
|
1ó30:21.892 |
|
|
67 |
|
2. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
5.283 |
|
|
67 |
|
3. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
6.400 |
|
|
67 |
|
4. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
+ |
20.570 |
|
|
67 |
|
5. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
23.767 |
|
|
67 |
|
6. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
34.085 |
|
|
67 |
|
7. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
39.200 |
|
|
67 |
|
8. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
46.100 |
|
|
67 |
|
9. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
50.811 |
|
|
67 |
|
10. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
54.126 |
|
|
67 |
|
11. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1:02.096 |
|
|
67 |
|
12. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
1:18.900 |
|
|
67 |
|
13. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
B |
+ |
1 kör |
|
|
66 |
|
14. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
B |
+ |
1 kör |
|
|
66 |
|
15. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
66 |
|
|
|
|
16. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
51 kör |
|
műszaki |
16 |
|
16. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
46 kör |
|
műszaki |
21 |
|
18. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
59 kör |
|
defekt |
8 |
|
19. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
61 kör |
|
műszaki |
6 |
|
20. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
67 kör |
|
kicsúszás |
0 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
F. Massa (Ferrari) |
1:18.426 |
|
|
55 |
|
 |
 |
 |
|
|